Vår pedagogik
Waldorfpedagogik
Waldorfpedagogiken har som grund en genomtänkt kursplan som ger en bred allmänbildning i områdena naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora, konst och hantverk. Många skolor är sammanhållna 12-åriga skolor, men det finns också flera fristående gymnasier som vårt, t.ex. Oslo By Steinerskole och Carlgrenska i Stockholm.
Till vårt gymnasium är du självklart välkommen oavsett vilken typ av grundskola du har gått i.
Pedagogiken grundlades av österrikaren Rudolf Steiner och den första skolan startades 1919 i Stuttgart i södra Tyskland. Idag finns över tusen Waldorfskolor i sextio länder i alla världsdelar. Målet med den Waldorfpedagogiska skolgången är att eleverna ska få redskap för att utvecklas till fritt tänkande och självständiga individer med breda ämneskunskaper och stora valmöjligheter inför högre studier och framtida yrkesvalet.

Periodundervisning
Genom periodundervisning där klassen två timmar varje morgon under ett antal veckor studerar ett och samma ämne får eleverna utrymme och möjlighet till fördjupade kunskaper om ekologiska, kulturella och globala sammanhang. Det ger också eleverna sammanhängande tid att utveckla sin koncentrationsförmåga och verkligen tränga in i läromaterialet.

Jämlikhet och respekt
Waldorfskolan förespråkar jämlikhet och ömsesidig respekt mellan lärare och elever. God kommunikation med kontinuerlig feedback är en viktig del av det pedagogiska arbetet för att skapa goda utvecklingsprocesser. Skolorna är kända för sin omvittnade trivsel och nära relationer mellan lärare och elev.

Teori, konst och hantverk
De tre kunskapsfält som eleverna möter i en Waldorfskola är teori, konst och hantverk. Konst är inte bara ett eget ämne i sig utan ett förhållningssätt som genomsyrar alla ämnen.

Eurytmi
Rörelsekonsten eurytmi är ett ämne som är unikt för Waldorfskolorna. Där tränar du koordination och musikalitet, men också sociala färdigheter, samt integrerar den mer teoretiska undervisningen.

Upplev det du lär dig
Vår undervisning vill göra levande verklighet av teorierna. Vi utgår exempelvis från experimenten och därifrån vidare till formeln genom noggrant iakttagande och den egna slutledningsförmågan, inte bara utantillinlärning. Det är det man har varit med om som man minns. Och för att minnas och kunna tänka behöver den tonåriga hjärnan tillräckligt med sömn, därför börjar skoldagen aldrig tidigare än klockan nio på morgonen.

Förberedd för vidare studier
Hos oss får du träna en studieteknik som ger en fördjupad inlärning och räcker längre än till nästa prov. Du får mycket träning i att presentera och sammanställa ett material och prata inför andra. Vi tillämpar berättande undervisning och du får öva din analysförmåga, kritiskt tänkande och anteckningsteknik. Därför, samt för att främja kreativitet, lust och en varierad inlärning använder vi inte många färdiga läromedel – du sätter ihop dem själv.
Mer information
Mer information om Waldorfpedagogik:
Artiklar:
- Att kunna dansa sitt namn ger fördelar i matte
- Så formade handen hjärnans utveckling
- Historien i sin tid
Filmer:
Waldorfpedagogisk litteratur och forskning:
Utbildningar/fortbildningar inom Waldorfpedagogik:
- Waldorflärarhögskolan
- Steinerhøyskolen i Oslo
- European Network for Academic Steiner Teacher Education
- Lehrerseminar für Waldorfpädagogik Kassel
World Wide Waldorf: